تبلیغات
دوستان جوان من - آیا دلائل متقن دال بر رجعت همه ائمه اطهار(ع) داریم؟
آیا دلائل متقن دال بر رجعت همه ائمه اطهار(ع) داریم؟

بسم الله الرحمن الرحیم  

آیا دلائل متقن دال بر رجعت همه ائمه اطهار(ع) داریم؟

پاسخ :

‌رجعت از عقاید معروف شیعه است. بعد از ظهور‌ حضرت مهدی(‌عج) و در آستانه رستاخیر، گروهی از مؤمنان خالص و كفار و طاغیان بسیار شرور به جهان ‌باز می‌گردند. گروه اوّل مدارجی از كمال را طی می‌كنند. گروه دوم كیفرهای شدیدی می‌بینند. در هر حال رجعت اختصاصی به امامان ندارد .

مرحوم سید‌ مرتضی از علمای شیعه می‌فرماید:‌خداوند بعد از ظهور حضرت مهدی گروهی از كسانی را كه قبلاً از دنیا رفته‌اند، به جهان‌بازمی‌گرداند، تا در ثواب و افتخارات یاری او و مشاهده حكومت حق بر سراسر جهان شركت جویند. نیز‌ گروهی از دشمنان سرسخت را بازمی‌گرداند تا از آن‌ها انتقام گیرد.

‌بعد می‌فرماید: دلیل بر اثبات این عقیده اجماع امامیه است، زیرا احدی از آن‌ها با این عقیده مخالفت ‌نكرده است.(1)

‌البته از كلمات بعضی از قدمای علمای شیعه و هم چنین از سخنان مرحوم طبرسی در مجمع البیان ‌برمی‌آید كه اقلیت بسیار كوچكی از شیعه با این عقیده مخالف بودند. رجعت را به معنی بازگشت دولت و ‌حكومت اهل بیت(ع) تفسیر می‌كردند، نه بازگشت اشخاص و زنده شدن مردگان، ولی مخالفت آن‌ها طوری ‌است كه لطمه‌ای به اجماع نمی‌زند.(2)

احیای گروهی از مردگان در دنیا محال نیست، همان گونه كه زنده كردن جمیع انسان‌ها در‌ قیامت كاملاً ممكن است. عقل چنین امری را محال نمی‌بیند. قدرت خدا چنان وسیع و گسترده است كه ‌همه این امور در برابر آن سهل و آسان است.

در قرآن مجید، وقوع رجعت اجمالاً در پنج مورد از امت‌های پیشین‌آمده :از جمله آیه 243 سوره بقره كه در آن سخن از جمعیتی است كه از ترس مرگ از‌خانه‌های خود بیرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آن‌ها داد و سپس آن‌ها را زنده كرد:‌فقال لهم الله موتوا ثم‌احیاهم(3)

و نیز به آیه 261 سوره بقره استدلال شده كه در آن سخن از پیامبری است كه از كنار یك آبادی عبور‌كرد، در حالی كه دیوارهای آن فرو ریخته بود و اجساد و استخوان‌های اهل آن در هر طرف پراكنده شده بود. از‌ خود پرسید: چگونه خداوند این ها را پس از مرگ زنده می‌كند، امّا خدا او را یك صد سال میراند و سپس زنده كرد و ‌به او گفت: چقدر درنگ كردی؟ عرض كرد: یك روز یا قسمتی از آن، فرمود: نه بلكه یكصد سال بر تو گذشت.

این‌ پیامبر عُزیر باشد یا پیامبر دیگری، تفاوت نمی‌كند، مهم صراحت قرآن در زنده شدن دوباره در دنیا پس از مرگ است(‌فاماته الله مأهْْ عام ثم بعثه).(4)

‌امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید:« ‌ان الرجعهْْ لیست بعامهْْ، و هی خاصهْْ، لا یرجع الاّ من محض الایمان محضاً، او محض‌الشرك محضاً ؛(7) رجعت عمومی نیست، بلكه جنبه خصوصی دارد. تنها گروهی بازگشت می‌كنند كه ایمان خالص یا ‌شرك خالص دارند».

اما در مورد رجعت امامان روایا خاصی وجود دارد ، از بررسی احادیث رجعت استفاده می‌شود نخستین كسی كه برای فرمانروایی جهان رجعت می‌كند ،حضرت امام حسین علیه السلام است. اگر چه طبق روایات حضرت علی علیه السلام نیز رجعت می‌كند (8). ولی در مجموع به دست می آید كه بعد از حضرت بقیه‌الله اولین كسی كه رجعت و بر سراسر جهان فرمانروایی می‌كند، حضرت امام حسین (ع) است .

امام صادق فرمود: نخستین كسی كه زمین (قبرش) برای او شكافته می‌شود و رجعت می‌كند حسین بن علی (ع) است. (9)

در اینكه همه امامان رجعت می كنند یا بعضی از آنان، روایات اختلاف دارند. از بعضی روایات استفاده می شود كه همه امامان رجعت كرده و حكومت می نماینند . بعضی روایات دیگر از رجعت بعضی امامان سخن به میان آورده اند. بعضی روایات دیگر دلالت دارند كه امام حسین (ع) و پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) رجعت می كنند .

آنچه كه مسلم است، اصل رجعت امامان است اما همه یا بعضی رجعت می نمایند، معلوم نیست. امام صادق(ع) فرمود:رجعت عمومی نیست، بلكه جنبه خصوصی دارد. تنها كسانی كه در بالاترین مرتبه ایمان و پایین‏ترین مراتب شرك قرار دارند، رجعت می‏نمایند.(10)

در هر حال كیفیت بازگشت و همچنین حكومت آنان به صورت كامل مشخص نشده است.

پی نوشت ها:

1. آیه الله مكارم شیرازی ، تفسیر نمونه،ج 15، ص 556. دارالكتب الإسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1374 ش.

2.همان، ص 556.

3.همان، ص 556.

4.همان، ص 557.

5. علامه مجلسی ، بحارالانوار، ج 53، ص 122. انتشارات اسلامیه ، تهران

6.همان، ص 39.

7.همان.

8. دوانى على ، مهدى موعود- ترجمه جلد سیزدهم بحار ، ص 1207، دار الكتب الاسلامیه‏، تهران‏، 1378 ش‏

9. بحارالانوار، ج 53، ص 62؛

10 . همان، ص 39.

11. موعود شناسی و پاسخ به شبهات، قم ، انتشارات مسجد جمكران ، 1384 ، چاپ اول ،ص663.

 

ادامه مــطلب
+ نوشته شـــده در شنبه 11 بهمن 1393 ساعــت 03:52 ق.ظ تــوسط نادر محسنی آهنگر | نظرات ()